آموزش مبتنی بر جنسیت
زنان و مردان متفاوت یاد می گیرند حتی متفاوت می بینند و متفاوت می شنوند. این تفاوت ها جنسیت را محدود نمی کند بلکه تکنیک های آموزشی را متناسب با جنسیت فراهم می کند مهم ترین تفاوت های مغزی و تاثیرات احتمالی آن در کلاس درس
قشر مخ:مسئول کارکرد های مهم مغزی است.مغز زنان نیازمند ایجاد ارتباطات بسیاری بین نورون ها در قشر مخ است . این ارتباطات به آنها کمک می کند تا سریع پردازش کنند و با سرعت بیشتری پاسخ دهند . تمرکز همزمان بر چند تکلیف و دسترسی به منابع کلامی دارند این ناحیه در مغز پسران کند تر رشد می کند. شاید به همین دلیل رفتارهای پرخطر و پاسخ دهی تکانشی را انجام می دهند.
بخش قدامی قشر مخ:این ناحیه در دختران رشد سریع تری داشته . موجب بروز رفتارهای منطقی تر می شود.و گرایش کمتری به مواد مخدر و رفتارهای غیر قانونی و درگیری دارند.امادر پسران با تاخیر رشد داشته
مخچه:این ناحیه در پسران وسعت بیشتری داشته و حاوی 15درصد مایع مغزی نخاعی بیشتر است.پسرا اغلب هنگام حرکت بهتر یاد میگیرند. نشستن موجب ناکامی آنها شده گفته شده (او نمی تواند در کلاس آرام بنشیند.)
جسم پینه ای: در دختران ضخیم تر و بزرگتر بوده و قادرند چند فعالیت را همزمان انجام دهند. به این دلیل مغز مردان نیازمند زمان بیشتری برای ایجاد ارتباط بین کلمات با فعالیت ها و نیز ارتباط احساسات با کلماتند.
ساقه مغز : مسئول پاسخ های ستیز وگریز. دختران در واکنش های فیزیکی بیشتر ار منابع کلامی استفاده می کنندو سریع کمک می گیرند. اما در پسران برای پاسخ های فیزیکی آمادگی بیشتری دارند.(محکم بستن کتاب و لگد زدن به صندلی)
هیپوکامپ:عنصر کلیدی در تبدیل اطلاعات از حافظه کاری به بلندمدت است این ناحیه در مغز دختران بزرگتر از پسران است.افزایش ظرفیت حافظه در دختران. این موضوع را توجیه میکند که چرا پسران تمایل دارند کاری را زود تمام کنند ،کمتر کینه نگه داشته و در روابط عاطفی خود با دیگران هیجانات کمتری دارند.
نواحی مرتبط با پردازش زبانی : در پسران در نیمکره چپ و در دختران در هر دو نیمکره بنابراین دختران منابع کلامی بیشتری در اختیار دارندو غالبا پسران نگرش منفی به خواندن و نوشتن در سال های اول پیدا می کنند و حتی تا سطوح دبیرستان ادامه می یابد.